پرسش و پاسخ

منظور این است­ که ­اولا دانشگاه پیام نور ، دانشگاه سراسری میباشد وسپس این مطلب­ که­ دانشگاه پیام نور از دو طریق دانشجو می پذیرد: کنکور سراسری دوره های بدون کنکور یا فراگیر پیام نور
خیر،بر خلاف تصوری که گاها وجود دارد،مدرک دانشگاه پیام نور،مدرک رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد و به هیچ عنوان در حک و قیاس با مدرک معادل نمی باشد.
طرح بدون کنکور فراگیر، غیر رقابتی است و هر دانشپذیر که بتواند در آزمون ترم اول ،شرایط تغییر و ضصعیت به دانشجویی را در رشته مورد نظر خود داشته باشد ،صحلاحیت ادامه تحصیل در آن رشته را دارد اما در کنکور ،رقابت و محدودیت ظرفیت ، مانع از انتخاب رشته و شهر مورد علاقه می شود.
هر دانشجو پس از اخذ مدرک کارشناسی می تواند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (ph.D ) هر یک از دانشگاه های دولتی ،آزاد و یا از طریق سیستم بدون کنکور فراگیر شرکت کند و ادامه تحصیل دهد.
در حال حاضر پیام نور هنوز نزد بسیاری از مردم ایران شناخته شده نیست.در حالی که اگر عده کثیر داوطلبان کنکور(دولتی یا آزاد) از اعتبار و جایگاه این دانشگاه اطلاع داشتند ، به طور حتم ترجیح می دادند در دانشگاه پیام نور تحصیل نمایند.تحصیل و کسب علم در دانشگاه پیام نور که مبتنی بر نظام آموزش از راه دور است ، در حال حاضر پرطرفدار ترین سیستم آموزشی کشورهای جهان است . اگر از اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور اطلاع ندارید،لازم است که بدانید ، مدرک دانشگاه پیام نور همچون مدارک دانشگاه های سراسری دولتی توسط معتبر ترین مرجع رسمی آموزش کشور یعنی همان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می گردد. پس کاملا واضح است که از لحاظ اعتباری ، مدارک دانشگاه پیام نور مسلما جزو معتبر ترین مدرک سیستم آموزش عالی کشور ایران می باشد که این اعتبار در نوع پذیرش دانشجو و فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور در سایر دانشگاه ها و مراجع آموزش جهان کاملا مشخص و مایه افتخار آفرینی ما ایرانیان است.
دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین شبکه آموزش عالی کشور ، چهارمین دانشگاه دنیا است که نظام آموزشی آن مبتنی بر آموزش باز از راه دور است که برای اولین بار در کشور هایی چون استرالیا و برخی کشورهای اروپایی ابداع گردید. دانشگاه پیام نور که بر خلاف بسیاری از تصورات جزء شش دانشگاه کارآمد و با کیفیت طبقه بندی شده است،با توجه به افزایش روز افزون داوطلبان ورود به دانشگاه ، فضای رقابتی شدید حاکم بر کنکور ، ظرفیت محدود پذیرش دانشجو و نیاز مبرم جامعه به دانش آموختگان ، برای اولین بار طرح پذیرش دانشجو بدون کنکور را بر اساس روش های نوین آموزش از راه دور ، پایه ریزی نمود . در این سیستم داوطلبان با توجه به علاقه خود‌،می توانند هر رشته ای از رشته های معرفی شده را انتخاب نموده و در صورت دارا بودن ظرایط ورود به دوره های فراگیر در موعد مقرر در ایم دوره ها ثبت نام نمایندو بدین ترتیب می توانند با صرف مدت زمانی کوتاه و با حداقل هزینه ، بدون گذر از فیلتر نه چندان سهل کنکور ، پس از گذراندن دوره دانشپذیری و احراز شرایط پذیرش ، وارد دانشگاه شده و در مقاطع بالاتر دانشگاه های معتبر داخل و خارج کشور ، ادامه تحصیل دهند. این دانشگاه در سال 1368 تاسیس گردیده و در سال 1372 سیستم فراگیر خود را در مقطع کارشناسی فعال ساخت ، در سال 79-1378 اقدام به جذب دانشجوی کارشناسی ارشد و در پی آن (ph.D) در دوره های فراگیر نموده است.
بله،پس از ترم دانشپذیری برای تمامی دانشجویان ترم دوم از طرف دانشگاه پیام نور معافیت تحصیلی صادر می گردد.
خیر، دروسی را که در ترم اول می گذرانید جزو دروس دانشگاهیتان بوده و جزو تعداد واحد هایی محسوب می شود که می بایست در مقطع کارشناسی و یا ارشد بگذرانید . به عنوان مثال اگر دانشپذیر در ترم دانشپذیری خود 16 واحد درسی را قبول شود، ای 16 واحد از مجموع تعداد واحدهایی که وی می بایست در طول مدت تحصیل خود در دانشگاه به عنوان دانشجو بگذراند ، کسر می شود.
خیر، داوطلب می تواند بدون توجه به رشته تحصیلی مقطع خود ، هر رشته ای را که به آن علاقه مند است انتخاب نماید.
آنچه مسلم است ، با توجه به فرصت کوتاه مطالعه کتاب های درسی تا زمان برگزاری آزمون نهایی ، همچنین حجم فراوان و پیچیدگی محتوای کتاب های درسی ترم دانشپذیری ، مطالعه صرف کتاب ها به هیچ عنوان نمی تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشپذیران گرامی باشد. به طور مثال اگر ساده ترین درس دوره های فراگیر را ادبیات فارسی فرض کنیم، آنچه در این کتاب است ، تنها در بر گیرنده متون ادبی و اشعار می باشد ، جهت مطالعه و موفقیت در فهم مطلب این کتاب به طور قطع نیاز به منبعی کامل و قوی برای تجزیه و تحلیل کتاب می باشد.
واژه تضمین ، روش تبلیغاتی منسوخ و فریبنده موسسات ضعیف آموزشی می باشد که جز این راهکاری جهت جذب داوطلبین ندارند! همچنین توجه کنید ، اخیرا به کاربردن واژه تضمین جهت قبولی ، از سوی سازمانها و نهاد های آموزشی ، غیر قانونی اعلام شده است. تضمین مراکز آموزشی فراگیر، سیستم آموزشی منظبط و منحصر به فرد آن و اساتید نخبه آن همگی جزو افتخارات علمی کشور ایران هستند و آمار قبولی فوق العاده موسسه به صورت مستمر در طول سالیان متمادی می باشد.
بله، تمامی موانع استخدام فارغ التحصیلان این دانشگاه بنا به مصوبه های اخیر دولت ، اعلام حمایت نمایندگان مجلس و رای دیوان عدالت اداری،کاملا برطرف شده و علاوه بر آن با توجه به حذف عنوان فراگیر از مدرک فارغ التحصیلان ، مدارک این دانشگاه جهت استخدام در تمامی سازمانهای دولتی و غیر دولتی قابل قبول می باشد. عنوان فراگیر از مدارک دانشگاه پیام نور حذف شد. خبرگزاری فارس 87/9/13
خیر، به جز دروس عملی و آزمایشگاهی، ضمناً دانشجویان از 6 نمره فعالیت کلاسی بهره‌مند خواهند شد.
لاش بر آن است که در روزهای آخر هفته، مخصوصاً پنجشنبه و جمعه تشکیل شود ولی ممکن است در اواسط هفته نیز تشکیل گردد.
بلی، همانند دانشجویان سایر دانشگاه‌ها، می توانند از وام تحصیلی بهره‌مند شوند.
بلی، و تلاش می‌شود تعداد کلاس‌ها، افزوده شود.
خیر، در حال حاضر در رشته‌های علوم پزشکی، دانشجو ندارد.
خیر، ولی شهریه دریافتی در مقطع لیسانس، بسیار ناچیز است. در عین حال توجه به این نکته ضروری است که پذیرفته شدگان دانشگاه پیام نور که از طریق طرح فراگیر وارد این دانشگاه وارد می‌شوند حدوداً بیست درصد شهریه بیشتری نسبت به داوطلبان ورودی از طریق کنکور سراسری پرداخت می‌کنند. (منبع: خبرگزاری ایسنا 1390/12/2)
دانشجویان پس از پذیرفته شدن در دانشگاه با ارائه ریزنمرات، تقاضای تطبیق واحد می‌کنند. واحدهای گذرانده شده، قابل بررسی و تطبیق است.
بلی، به علت این که تمامی کتاب‌ها به صورت خودآموز بوده و اصول تکنولوژی آموزشی در آنها رعایت شده است، دانشجو بدون نیاز به استاد می‌تواند آنها را مطالعه نماید.
در بیشتر مراکز، سلف سرویس و وسیله ایاب و ذهاب، مهیا است.
از نظر نوع آموزش و عملکرد تفاوتی ندارند. اطلاق عناوین مرکز یا واحد، بر اساس ساختار اداری دانشگاه است.
منظور از شهرستان‌های تحت پوشش، کلیه مناطقی است که در فاصله تقریبی 120 تا 160 کیلومتری هر مرکز یا واحد قرار دارند. در جدول فوق نیز فقط نام شهرستان‌ها و نقاط شهری مرکز یا واحد مربوط، نوشته شده است. شرکت داوطلبان از مناطق همجوار، بلامانع است. بدیهی است دانشگاه به دلیل بومی پذیری فاقد هر گونه امکانات خوابگاهی و اقامتی می‌باشد.
در حال حاضر نه تنها در غالب مراکز و واحدهای دانشگاه، امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی وجود دارد، بلکه برخی از مراکز و واحدهای دانشگاه، مجهز به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پیشرفته‌ای نیز می‌باشند. برخی از کلاس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی نیز در آزمایشگاه‌های استانی تشکیل می‌شود. رشته‌های علوم پایه و مهندسی در دانشگاه از سطح فناوری آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مناسب برخوردارند.
هر دو گروه برای ورود به دانشگاه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش می‌شوند و از معافیت نظام وظیفه، برخوردارند. برنامه‌های درسی هر دو گروه مشابه بوده، لیکن پذیرفته‌شدگان فراگیر، یک نیمسال تحصیلی جلوتر بوده و واحدهای نیمسال اول تحصیلی را در دوره دانشپذیری گذرانده و در امتحانات ورودی نمره لازم را کسب نموده‌اند. اعتبار مدارک فارغ التحصیلان هر دو گروه، برای ادامه تحصیل و اشتغال یکسان است.
داوطلبان جهت آشنایی بیشتر با دانشگاه می توانند به سایت دانشگاه به آدرس www.pnu.ac.ir مراجعه نمایند
دانشگاه برای توسعه ظرفیت و پذیرش دانشجو در تعدادی از رشته های پر متقاضی، در بسیاری از مراکز استان‌های پر جمعیت، علاوه بر ارائه آن رشته در مرکز یا واحد خود، با استفاده از امکانات سایر دانشگاه ها و موسسات دولتی نسبت به ارائه آن رشته اقدام کرده است. آموزش در این واحدها، تفاوتی با آموزش در دیگر مراکز و واحدهای دانشگاه ندارد.
برای کلیه دانشجویانی که در یک ماده درسی ثبت نام نموده‌اند، در هر یک از 457 مرکز یا واحد دانشگاه، در یک زمان آزمون سراسری برگزار می‌شود. تصحیح اوراق در اغلب موارد بصورت کامپیوتری انجام گرفته و نتایج بلافاصله همراه با پاسخنامه دانشجو و کلید سؤالات اعلام می‌شود.
دانشگاه پیام نور تلاش دارد در ارائه آموزش و انجام سنجش، استانداردهای لازم را به منظور آموزش دانشجویان توانمند، در نظر گیرد. سوالات آزمونها غالباً از استانداردهای لازم برخوردار است. ضوابط جدید پیش‌بینی شده نیز این امکان را فراهم آورده، که ضمن حفظ کیفیت آموزشی، فرآیند تحصیل تا فارغ التحصیلی دانشجویان، تسهیل شود.
لاس‌های درس نیمه حضوری با استفاده از بالاترین تکنولوژی‌های آموزشی، از جمله نمایشگر پاورپوینت، ویدئو پرژکتور، DVD Player، CD های چند رسانه‌ای و الکترونیکی، کلاس‌های رفع اشکال فردی، کتاب‌های خودآموز، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، کلاس‌های آموزش الکترونیکی و شیوه آموزش خودخوان، ارائه می‌شود
همانند سایر دانشگاه‌ها و با استفاده از سالن‌های ورزشی که متعلق به دانشگاه و یا بصورت اجاره‌ای در اختیار دانشگاه است.خدمت دوره ی ضرورت آنان به پایان رسیده باشد.