GMATآزمون

این آزمون به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای سنجش تواناییهای متقاضیان دورههای:

MBA (Master of Business Administration) و (MPAMaster of Public Administration شناخته شده است و تقریباً در تمامی مراکز معتبر برگزار کننده این دورهها ارائه نمره GMAT به عنوان یکی از شروط شرکت در دوره اعلام می شود. همچنین بسیاری از دانشگاههایی که دروس Business در دوره دکترای آنها نظیر امور مالی، حسابداری و اقتصاد حوزه اصلی محسوب میشود، نمره این آزمون شرط پذیرش فرد میباشد.

 این آزمون، تواناییها و مهارتهایی را بررسی میکند که برای دانشجویان مدیریت امور مالی، اقتصادی و اجرایی الزامی است. به همین دلیل دارای معیار خاصی به عنوان نمره ردی یا قبولی نیست و این مراکز آموزشی هستند که به فراخور برنامههای آموزشی خود حداقل نمره قابل قبول را اعلام می کنند، لذا ممکن است فردی با داشتن نمره متوسط بتواند برای برخی از این مراکز تقاضای ثبتنام کند. واضح است که مراکز آموزشی که دوره معتبرتری را ارائه میدهند نمره بالاتری را اعلام می کنند.

آزمون GMAT از سه بخش تشکیل شده است:

1. ارزیابی نگارش تحلیلی Analytical Writing Assessment ):

·         متقاضی باید در بخش نگارش تحلیلی دو مقاله ( essay ) تنظیم کند که مقاله اول تحلیل یک استدلال  (argument ) و مقاله دوم بررسی یک موضوع است.

 .2     آزمون شفاهی ( Verbal ):

·         این بخش از سه نوع سئوال تشکیل می شود:

1.       تصحیح جمله ( Sentence Correction)

2.       ارزیابی استدلال (Critical Reasoning)

3.       درک مطلب (Reading Comprehension)

4.       بخش های مربوط به ارزیابی کمی( Quantitative Sections ) :

  آزمون شفاهی در مجموع ارزیابی سطح دانش متقاضی در حوزههای مرتبط با فهم عمیقتر زبان انگلیسی را به عهده دارد.     

 این بخش از آزمون از دو گروه پرسش تشکیل می شود:

 ( ارزیابی کیفی شیوه اندیشه و استدلال ) Quantitative .1

(کفایت کردن دادهها) Data Sufficiency.2

 

نحوه ارزیابی آزمون:

 نمره آزمون به صورت یک نمره تفکیکی برای سه بخش مجزا و یک نمره نهایی که در واقع ترکیب دو بخش غیرنگارشی آن است ارائه میشود که حداکثر میتواند ۸۰۰ باشد. برای اخذ پذیرش در یک دوره معتبرMBA   باید نمرهای به مراتب بالاتر از ۵۳۵.۲ و حداقل حدود ۷۰۰ کسب شود.